Η Αρναία αυτή η όμορφη ορεινή αρχόντισσα ξέρει να δείχνει την αγάπης της, αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο στις 27/12 στη γιορτή του Αγίου Στεφάνου.
Κλήρος και λαός τιμούν τον Άγιο τους και ξεχύνονται στους δρόμους της για την περιφορά της εικόνας του .
Η φιλαρμονική του Δήμου δίνει το ρυθμό και η κάθε της νότα σου δείχνει κάτι από την ιστορία του τόπου. Δεν είναι δύσκολο αφού όπου και να απευθυνθεί το βλέμμα σου είναι ένα ζωντανό μνημείο της σύγχρονης ιστορίας μας.Αυτή είναι η Αρναία που σήμερα γιορτάζει.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ
Α΄. ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ 2005
Ὁ Ναός τοῦ Ἁγίου Πρωτομάρτυρος καί Πρωτοδιακόνου Στεφάνου κτίσθηκε τό 1812, ὅπως πιστοποιεῖται ἀπό μαρμάρινη ἐντοιχισμένη πλάκα, πού βρίσκεται πάνω ἀπό τήν κεντρική εἴσοδό του. Τιμᾶται στή μνήμη τοῦ Ἁγίου Στεφάνου, διότι σύμφωνα μέ γραπτές πηγές ἡ περιοχή τοῦ οἰκισμοῦ ἦταν μετόχι τῆς Μονῆς Κωνσταμονίτου τοῦ Ἁγίου Ὄρους, τῆς ὁποίας ὁ κεντρικός Ναός (τό Καθολικό) τιμᾶται στή μνήμη τοῦ Ἁγίου Στεφάνου. Ἀρχιτεκτονικά ἀνήκει στόν ρυθμό τῆς τρίκλιτης βασιλικῆς μέ δἰρριχτη ξύλινη στέγη καί ἔχει διαστάσεις 50Χ20 μέτρα μέ ἐμβαδόν 800 περίπου τετραγωνικά μέτρα.
Κατά τήν ἐπανάσταση τοῦ 1821 ὁ Ναός πυρπολήθηκε ἀπό τούς Τούρκους σχεδόν ἐξολοκλήρου, ὅπως καί ὅλο τό χωριό, καί ξανακτίσθηκε τό 1830, ὁπότε ἐμπλουτίσθηκε σταδιακά μέ μεγάλο ξυλόγλυπτο τέμπλο, δωρεά τῆς Μονῆς Κωνσταμονίτου, πού περιλάμβανε 70 μικρές καί 14 μεγάλες εἰκόνες, μέ περίτεχνο δεσποτικό θρόνο, ἀπό τούς δύο καλύτερους ξυλόγλυπτους θρόνους τῆς περιοχῆς μας, μέ γυναικωνίτη ξύλινο καί μέ δικτυωτό κάγκελο, μέ ξυλόγλυπτο ἄμβωνα, μέ ξύλινο καί κεραμοσκεπῆ Νάρθηκα μπροστά στήν εἴσοδο καί μαρμάρινο δάπεδο, μέ ὀρειχάλκινους πολυελαίους καί μέ ξύλινη ὀροφή μέ ὄμορφα γεωμετρικά σχέδια καί τήν παράσταση τοῦ Χριστοῦ Παντοκράτορα στό κέντρο της.
Οἱ κίονες τῶν δύο κιονοστοιχιῶν τοῦ Ναοῦ εἶναι ξύλινοι μονοκόματοι ἀπό δρύϊνο ξύλο, τετράγωνο, 20Χ20 ἑκ. Δέν κάηκαν, διότι ἦταν ἐπενδυμένοι μέ ἀσβεστοκονίαμα. Ἡ πέτρινη τοιχοποιΐα τοῦ Ναοῦ ἀρχικά ἦταν ἐπιχρισμένη καί ἀργότερα (στή 10ετία τοῦ 1960) τό ἐπίχρισμα ἀντικαταστάθηκε μέ ρόζ τσιμεντοκονίαμα, τό ὁποῖο τό 1997 ἀποκολλήθηκε καί ἁρμολογήθηκε ξανά ἡ πέτρα.
Στή 10ετία τοῦ 1940 ὁ Νάρθηκας κατεδαφίσθηκε καί ἀνακατασκευάσθηκε τό 1997 μέ τήν τοποθέτηση λίθινων πλακῶν.
Κατά τήν τριετία 1984-1986 μέ πρωτοβουλία τοῦ νέου τότε Μητροπολίτη Νικοδήμου καί τήν οἰκονομική ἐνίσχυση τῶν Ἀρναιωτῶν (κυρίως) ἔγιναν ἐργασίες ἀνακαίνισης καί ἐξωραϊσμοῦ τοῦ Ναοῦ.
Στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ναοῦ τό 1938 κτίσθηκε ξενώνας καί κηροποιεῖο. Τά κτίσματα αὐτά δέν σώζονται. Ἀργότερα καί σέ ἄλλο σημεῖο κτίσθηκε ἡ Αἴθουσα τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, ὅπου στεγάζονταν τά Κατηχητικά Σχολεῖα, ἡ ὁποία (Αἴθουσα) τό 1992 κατεδαφίσθηκε καί στή θέση της κτίσθηκε τό περικαλές Μητροπολιτικό Μέγαρο μέ τή φροντίδα καί ἐπιμέλεια τοῦ μακαριστοῦ Ποιμενάρχη μας Νικοδήμου, ὁ ὁποῖος τό «χάρηκε» γιά 20 χρόνια!
Τό Κωδωνοστάσιο τοῦ Ναοῦ ὕψους 24 μέτρων, ἐξαγωνικό καί τριώροφο, βρίσκεται σέ ἐπαφή μέ τό παλαιό Διδακτήριο τοῦ 1871 καί ἄρχισε νά κτίζεται τό 1882 μέ συνδρομές κυρίως τῶν κατοίκων, οἱ ὁποῖες εἶναι καταγραμμένες σέ εἰδικό Βιβλίο συνδρομητῶν του καί σέ Κατάστιχο τοῦ Ναοῦ τοῦ ἔτους ἐκείνου. Φέτος τό Κωδωνοστάσιο, πού εἶναι τό «σῆμα κατατεθέν» τῆς Ἀρναίας, συμπλήρωσε 132 χρόνια ἀγέρωχης παρουσίας. Τό 2004 καί τό 2005 ἔγιναν στό Κωδωνοστάσιο μέ ἐνέργειες τοῦ Δήμου ἐργασίες ἀποκατάστασης.
Στόν Ἐνοριακό, Ἐπισκοπικό καί Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Στεφάνου ἱερούργησαν παντοιοτρόπως 12 Ἐπίσκοποι Ἱερισσοῦ καί Ἁγίου Ὄρους (1812-1924), 1 Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ καί Ἁγίου Ὄρους (1924-1940) καί 5 Μητροπολίτες Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους καί Ἀρδαμερίου (1940-2012). Ἀπό τίς 24 Νοεμβρίου 2012 στόν Ναό τοῦ Ἁγ. Στεφάνου ἱερουργεῖ ὁ νέος Ποιμενάρχης μας κ. Θεόκλητος.
Ἐπίσης στόν Ναό τοῦ Ἁγίου Στεφάνου ἱερούργησαν ὡς ἐφημέριοι πάνω ἀπό 40 ἱερεῖς ( ἀπ’ τούς ὁποίους οἱ 30 καί πλέον ἦσαν Ἀρναιῶτες).
Στόν Ναό τοῦ Ἁγίου Στεφάνου ὑπηρέτησαν ἀπό τό 1884 μέχρι σήμερα 24 Ἱεροψάλτες, ἀπό τό 1883 μέχρι σήμερα 17 νεωκόροι καί ἀπό τό 1835 μέχρι τό 1947 153 Ἐκκλησιαστικοί Ἐπίτροποι.
Ὁ Ναός τοῦ Ἁγίου Στεφάνου φυσικά διαθέτει καί ἀρχεῖο Ἐγγράφων καί Κωδίκων (παλιό καί καινούριο). Ὁ ὀμιλῶν κατέγραψε τό παλιό Ἀρχεῖο Ἐγγράφων καί Κωδίκων, τό ὁποῖο εὐτυχῶς σώθηκε ἀπό τήν πυρκαϊά τοῦ 2005. Οἱ παλιοί Κώδικες τοῦ Ναοῦ, οἱ ὁποῖοι καταγράφουν τή Ληψοδοσία του τῶν ἐτῶν 1882-1947, εἶναι 6 καί τά παλιά Ἔγγραφα, πού ἀναφέρονται κυρίως στίς οἰκονομικές σχέσεις τῆς Κοινότητας καί τῆς Ἐφοροεπιτροπῆς Λιαριγκόβης μέ κατοίκους τοῦ χωριοῦ, μέ τό Ἅγιον Ὄρος, μέ δασκάλους τῶν Σχολῶν τῆς Λιαρίγκοβης καί μέ ἄλλους τῶν ἐτῶν 1835-1924, εἶναι 63, ἀπό τά ὁποῖα τά 55 ἀνήκουν στήν περίοδο τῆς τουρκοκρατίας.
Β΄. Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
Ἐνῶ γίνονταν προετοιμασίες γιά τά ἐγκαίνια τοῦ ἀποκαταστημένου Κωδωνοστασίου συνέβη τό μεγάλο κακό. Ἡ ἱστορική πορεία τοῦ Ναοῦ σταμάτησε αἰφνιδιαστικά τό ἀπόγευμα τῆς 5ης Σεπτεμβρίου τοῦ 2005 μετά ἀπό πυρκαϊά, πού ξέσπασε στό ἐσωτερικό του, τό ὁποῖο κατέστρεψε ὁλοσχερῶς.
Ὅλα ἔγιναν στάχτη καί κάρβουνο! ῎Εγιναν παρανάλωμα τοῦ πυρός, ἔγιναν ὁλοκαύτωμα μέσα σέ 20 λεπτά τῆς ὥρας! Κάηκαν τά πάντα! Καί τά ξύλινα καί τά μεταλλικά ἀντικείμενα, πολλά ἀπό τά ὁποῖα ἦσαν ἀνεκτίμητης ἀξίας: Τό τέμπλο μέ τίς εἰκόνες του τοῦ 19ου αἰ., ὁ Δεσποτικός Θρόνος, ὁ Ἄμβωνας, τά Προσκυνητάρια μέ παλιές εἰκόνες, ὁ Γυναικωνίτης, τά Ἀναλόγια τῶν ψαλτῶν, ἡ Ἁγία Τράπεζα, τό Ἀρτοφόριο, τά Εὐαγγέλια, τά Δισκοπότηρα καί ἄλλα σκεύη, τά στασίδια καί τά ἄλλα καθίσματα, οἱ πολυέλαιοι, τό παγκάρι, τά ἐκλησιαστικά βιβλία, τά ἄμφια ...!
Τήν ἑπόμενη μέρα τό θέαμα τοῦ Ναοῦ ἦταν φρικτό! Θλιμμένοι καί ἀπαρηγόρητοι οἱ Ἀρναιῶτες (κυρίως) καί ἄλλοι κάτοικοι ἤ διερχόμενοι παρατηροῦσαν βουβοί τή μεγάλη, τήν ἀπίστευτη, τήν ἀδιανόητη καταστροφή, πού ὑπέστη ὁ Ναός. Ἡ καταστροφή τοῦ Ναοῦ εἶχε σοβαρές ἐπιπτώσεις στήν ἐκτέλεση τῶν λατρευτικῶν καθηκόντων τῶν πιστῶν καί κατά τίς Κυριακές καί μικρογιορτές, ἀλλά, κυρίως, καί κατά τίς μεγάλες γιορτές τῆς χριστιανοσύνης, τά Χριστούγεννα τοῦ 2005 καί τό Πάσχα τοῦ 2006, ἀφοῦ στερήθηκαν τόν ὁμαδικό ἐκκλησιασμό στόν καέντα Ναό, ὅπου γιά χρόνια ἐκκλησιάζονταν, καί διασκορπίσθηκαν σέ ναΰδρια τῆς Ἀρναίας. Ἡ γιορτή τῶν Χριστουγέννων καί ἡ πανήγυρη τοῦ ἑορτάζοντα καί κατεστραμμένου Ναοῦ στή μνήμη τοῦ Ἁγ. Στεφάνου γιά πρώτη φορά μετά ἀπό 175 χρόνια ἀπό τήν ἵδρυσή του γιορτάσθηκαν ἐπίσημα στό Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο τῆς Παναγίας τῆς Δακρυρροούσης τῆς Ἁλώσεως μέ τή συμμετοχή πλήθους πιστῶν. Ἐπίσης πλῆθος πιστῶν συμμετεῖχε μέ κατάνυξη καί γιά πρώτη φορά μέ πολλή συγκίνηση καί θλίψη στίς, λόγω «ἀπουσίας» τοῦ Ναοῦ ἀπό τά λατρευτικά δρώμενα τῶν ἡμερῶν, Ἀκολουθίες τῶν Παθῶν καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου στό Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο. Τίς τρεῖς τελευταῖες ἡμέρες τῆς Μεγ. Ἑβδομάδας οἱ περισσότεροι πιστοί, παρά τό ψῦχος, παρακολουθοῦσαν τίς Ἀκολουθίες ἀπό τόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ναοῦ καί τοῦ Μητροπολιτικοῦ Μεγάρου, λόγω στενότητας τοῦ χώρου τοῦ Παρεκκλησίου. Συγκινητική ἦταν ἡ στιγμή, πού μετά τήν ἐπιστροφή τοῦ Ἐπιταφίου ἀπό τήν περιφορά του, μέ ἐντολή τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτη, τό Κουβούκλιο μέ τόν Ἐπιτάφιο τοποθετήθηκε ἀνυψωμένο κοντά στήν κλειστή εἴσοδο τοῦ καέντος Ναοῦ γιά τήν ἐθιμική διέλευση τῶν πιστῶν κάτω ἀπό τόν Ἐπιτάφιο, μετά τήν ὁποία (διέλευση) τό Κουβούκλιο μέ τόν Σταυρό (πίσω ἀπ’ αὐτό) τοποθετήθηκε μπροστά στήν εἴσοδο τοῦ Ναοῦ, ὅπου παρέμεινε γιά ἀρκετόν καιρό μέ τήν εἰκόνα τῆς Ἀναστάσεως γιά προσκύνηση.
Γ΄. Η «ΕΚ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ» ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Ἀπό τίς ἑπόμενες τῆς καταστροφῆς ἡμέρες ἄρχισαν οἱ ἐργασίες ἀποκατάστασης τοῦ Ναοῦ μέ τήν ἐπίβλεψη τοῦ Πολιτικοῦ Μηχανικοῦ κ. Θεόδ. Τσαμούρη καί μέ τή συνεργασία τῆς 10ης Ἐφορείας Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων. Ἡ 10η Ἐφορεία Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων μέ σκοπό τή διερεύνηση τῆς κατάστασης τῆς θεμελίωσης τοῦ Ναοῦ, ἐπειδή ὑπῆρχε τό ἐνδεχόμενο ἡ λιθοδομή τῶν τοίχων καί οἱ κίονες νά εἶχαν ὑποστεῖ σοβαρές βλάβες ἀπό τίς ὑψηλές θερμοκρασίες μέ ἐπιπτώσεις στή στατικότητα τοῦ Ναοῦ, πραγματοποίησε ἀνασκαφική ἔρευνα στό ἐσωτερικό του μέ τήν ἐπίβλεψη τῆς ἀρχαιολόγου Ἑλένης Στούμπου-Κατσαμούρη κάνοντας ὁρισμένες τομές στή θεμελίωση τοῦ βόρειου καί τοῦ νότιου τοίχου καί τῶν ἀντίστοιχων κιονοστοιχιῶν γιά τήν πλήρη ἀποκάλυψή της καί τόν στατικό ἔλεγχό της. Ἡ ἀνασκαφική ἔρευνα εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα νά ἐντοπισθοῦν θεμελιώσεις παλαιότερων κτισμάτων καί νά ἀρχίσουν συστηματικές ἀνασκαφές στό μεγαλύτερο τμῆμα τοῦ δαπέδου. Κατά τή διάρκεια τῶν ἀνασκαφῶν ἐντοπίσθηκαν συγκεκριμένα οἱ θεμελιώσεις τριῶν Ναῶν τοῦ 5ου, τοῦ 10ου μέ τοιχογραφίες καί τοῦ 17ου αἰ., ὅπου μίλησε ὁ Ἅγ. Κοσμᾶς, τάφοι καί ἄλλα ἀντικείμενα (ὅπως νομίσματα, ἐκκλησιαστικά σκεύη, ἐφυαλωμένα κεραμικά μέ ἐγχάρακτη διακόσμηση κ.ἄ). Ἐπίσης βρέθηκε καί μιά πρώτη φάση τοῦ σημερινοῦ Ναοῦ, πού πῆρε τήν ὁριστική του μορφή τό 1812.
Μετά τήν διαβολική καταστροφή ἦρθε ἡ διπλή θεϊκή «ἀποζημίωση». Ὁ Θεός μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ πολιούχου Ἁγίου Στεφάνου δέν ἐγκατέλειψε τούς Ἀρναιῶτες. Ἔδωσε φώτιση καί δύναμη στούς ἄρχοντες τοῦ τόπου (ἐκκλησιαστικούς καί δημοτικούς), πρωτίστως στόν μακαριστό Μητροπολίτη μας, στόν Δήμαρχο Ἀρναίας Γ. Κατσαμούρη καί στούς ἄρχοντες τοῦ Νομοῦ καί τῆς Πολιτείας, οἱ ὁποῖοι μέ ἀγαστή συνεργασία καί μέ τήν ἠθική καί ὑλική συμπαράσταση τοῦ πιστοῦ λαοῦ ἀνέλαβαν μέ ἀξιοθαύμαστη ἐπιτυχία τό ἔργο τῆς ἀποκατάστασης τοῦ πυροπαθοῦς Ναοῦ. Ἔτσι μετά ἀπό 16 μῆνες, στίς 23 Δεκεμβρίου τοῦ ἔτους 2006, ἔγιναν τά Θυρανοίξια τοῦ Ναοῦ καί ἔτσι ξαναλειτούργησε κατά τή μεγάλη γιορτή τῶν Χριστουγέννων καί κατά τήν Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Στεφάνου. Ἦταν ἡ πρώτη θεϊκή «ἀποζημίωση» ἡ «ἐκ τῆς τέφρας» καί «ἐκ τοῦ μηδενός» ἀναγέννηση τοῦ Ἐνοριακοῦ καί Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου, ἡ ὁποία μᾶς βοήθησε νά συνειδητοποιήσουμε καλύτερα, ὅτι «Θεός, ὅπου βούλεται», ἀπὀ τή μιά μεριά μέν ἐπιτρέπει, γιά παιδαγωγικούς λόγους, καταστρεπτικά γιά τήν ὕλη γεγονότα καί ἀπό τήν ἄλλη μεριά ἐπιτρέπει καί συνεργεῖ στήν «ἐκ τῆς τέφρας» ἀναγέννηση σέ λίγο χρονικό διάστημα. «Οὐδέν κακόν ἀμιγές καλοῦ» (ἕνα καλό μέσα στό κακό).
Αὐτή ἡ πρώτη θεϊκή «ἀποζημίωση» θά μποροῦσε νά χαρακτηρισθεῖ ὡς φυσική συνέπεια καί ἀναμενόμενη. Ὅμως ἡ δεύτερη θεϊκή «ἀποζημίωση» ἦταν μή ἀναμενόμενη, ἦταν «πέραν πάσης προσδοκίας», ἦταν ἡ ὄντως «ἀποζημίωση», ἦταν ἀνεπανάληπτο καί πρωτοφανές γιά τόν τόπο μας θεῖο δῶρο. Ἡ δεύτερη θεϊκή «ἀποζημίωση» ἀναφέρθηκε νωρίτερα καί ἀφορᾶ στήν ἀποκάλυψη τῶν θεμελιώσεων τριῶν παλαιότερων Ναῶν ἀπό τόν 5ο αἰώνα μέχρι τόν 17ο αἰώνα, ἀποτέλεσμα τῆς ὁποίας (ἀποκάλυψης) ἦταν, ὅτι ἡ ἀρχή τῆς Ἱστορίας τοῦ τόπου μας μεταφέρεται πάνω ἀπό 1000 χρόνια πίσω! Εἶναι, λοιπόν, ἤ δέν εἶναι θεῖο δῶρο τό γεγονός αὐτό;
Τό Σαββατοκύριακο 4 καί 5 Σεπτεμβρίου τοῦ 2010 πραγματοποιήθηκαν τά Ἐγκαίνια τοῦ ἀποκαταστημένου Ναοῦ μέ τήν παρουσία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος Ἱερωνύμου καί ἄλλων Ἀρχιερέων, τῶν Ἀρχῶν καί τοῦ Λαοῦ καί μέ τήν εὐλογία τῆς παρουσίας τῆς κάρας τοῦ Ἁγίου Στεφάνου, πού μεταφέρθηκε στήν Ἀρναία καί στόν Ναό ἀπό τήν Μονή Ξενοφῶντος τοῦ Ἁγίου Ὄρους μέ τή συνοδία τοῦ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Ἀρχιμ. Ἀλεξίου. Τό Σάββατο ψάλθηκε ὁ Ἑσπερινός τῶν Ἐγκαινίων καί στή συνέχεια στήν αἴθουσα «Μητροπολίτης Σωκράτης» τοῦ Δημοτικοῦ Καταστήματος πραγματοποιήθηκε ἐκδήλωση, πού ἦταν ἀφιερωμένη στήν Ἱστορία καί στήν ἀποκατάσταση τοῦ Ναοῦ καί περιλάμβανε προσφώνηση τοῦ Μητροπολίτη Νικοδήμου καί τρεῖς ὁμιλίες σχετικές μέ τόν Ναό. Τήν Κυριακή τελέσθηκαν τά Ἐγκαίνια τοῦ Ναοῦ μέ προεξάρχοντα τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἱερώνυμο καί στή συνέχεια ἡ Θ. Λειτουργία, μετά τό πέρας τῆς ὁποίας ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ἀπένειμε τιμητικές διακρίσεις σέ διάφορα πρόσωπα γιά τή συμβολή τους στήν ἀποκατάσταση τοῦ Ναοῦ.
https://inagioustefanouarnaias.com/%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%bf/
Άγιος Στέφανος ο Πρωτομάρτυρας και Αρχιδιάκονος
Βιογραφία
Ο Άγιος Στέφανος ήταν ένας από τους πιο διακεκριμένους μεταξύ των επτά διακόνων, που εξέλεξαν οι πρώτοι χριστιανοί για να επιστατούν στις κοινές τράπεζες των αδελφών, ώστε να μη γίνονται λάθη και τους χειροτόνησαν οι Άγιοι Απόστολοι. Αν και κουραστική η ευθύνη του επιστάτη για τόσους αδερφούς παρ’ όλα αυτά ο Στέφανος έβρισκε καιρό και δύναμη για να κηρύττει το Ευαγγέλιο του Χριστού. Και όπως αναφέρει η Αγία Γραφή: «Στέφανος πλήρης πίστεως καὶ δυνάμεως ἐποίει τέρατα καὶ σημεῖα μεγάλα ἐν τῷ λαῷ».(Πραξ. Αποστόλων, στ΄8-15, ζ΄1-60). Δηλαδή ο Στέφανος, που ήταν γεμάτος πίστη και χάρισμα ευγλωττίας δυνατό, έκανε μεταξύ του λαού μεγάλα θαύματα, που προκαλούσαν κατάπληξη και αποδείκνυαν την αλήθεια του χριστιανικού κηρύγματος.
Ο Στέφανος είχε αφιερώσει τη ζωή του στο κήρυγμα του ευαγγελικού λόγου και στη φιλανθρωπική δράση. Για τη προσφορά και τις αρετές του τιμήθηκε με το χάρισμα της θαυματουργίας. Με το χάρισμα αυτό θεράπευε ασθενείς και αποδείκνυε τη δύναμη του Χριστού. Με τη βαθιά θεολογική του κατάρτιση ανέτρεπε εύκολα τις κακοδοξίες των Ιουδαίων για το έργο του Χριστού, προκαλώντας την οργή και το φθόνο τους.
Οι Ιουδαίοι, όμως, καθώς ήταν προκατειλημμένοι, εξαπέλυσαν συκοφάντες ανάμεσα στο λαό, που διέδιδαν ότι άκουσαν το Στέφανο να βλαστημεί το Μωϋσή και το Θεό. Με αφορμή, λοιπόν, αυτές τις συκοφαντίες, που οι ίδιοι είχαν ενσπείρει, άρπαξαν με μίσος το Στέφανο και τον οδήγησαν μπροστά στο Συνέδριο, τάχα για να απολογηθεί. Η απολογία του Στεφάνου υπήρξε πρότυπο τόλμης και θάρρους. Χωρίς να φοβηθεί καθόλου, εξαπέλυσε λόγια – κεραυνούς εναντίον των Ιουδαίων. Και από υπόδικος, ορθώθηκε θυελλώδης ελεγκτής και κατήγορος. Τότε ακράτητοι από το μίσος οι Ιουδαίοι, τον έσυραν έξω από την πόλη, όπου τον θανάτωσαν με λιθοβολισμό. Εκεί φάνηκε και η μεγάλη συγχωρητικότητα του Στεφάνου προς τους εχθρούς του με τη φράση του, «Κύριε, μὴ στήσης αὐτοῖς τὴν ἁμαρτίαν ταύτην». Κύριε μη λογαριάσεις σ’ αυτούς την αμαρτία αυτή.
http://www.saint.gr/3153/saint.aspx
Επιμέλια:Σουζάνα Καζάκα
Φωτογραφία:Ζωή Γανίτη